V prvý týždeň akademického roka 2014/15 pedagógovia Ústavu stredoeurópskych jazykov a kultúr FSŠ UKF v Nitre pre prvákov bakalárskeho štúdia v študijnom programe Stredoeurópske areálové štúdiá zrealizovali kurz s názvom Metodológia učenia sa. Kurz je súčasťou aktivity 1.1 v rámci projektu Komplexná inovácia pedagogickej a vzdelávacej činnosti na Fakulte stredoeurópskych štúdií UKF v Nitre s dôrazom na potreby trhu práce vedomostnej spoločnosti, ktorý podporila Agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR pre štrukturálne fondy EÚ. Zodpovední pedagógovia rozdelili kurz na štyri časti, tzn. podkurzy, ktoré by mali pomôcť novým študentom zorientovať sa vo vysokoškolskom systéme, v knižnici či v AIS a mali by ich prakticky usmerniť, ako písať seminárne práce, ako dobre odprezentovať referát i ako sa efektívne učiť.
Prvý kurz bol venovaný knižničným systémom, spôsobom efektívneho vyhľadávania informácií v knižničných systémoch a orientovaniu sa v nich. Úvodný kurz odštartoval 23. 9. 2014 o 13:00 hod. prednáškou, v ktorej Mgr. Irena Lehocká, PhD., tútorka ročníka, nastupujúcim študentom predstavila najpoužívanejšie knižničné systémy a najpraktickejšie možnosti, ktoré majú pri vyhľadávaní a získaní potrebnej odbornej literatúry pre ich štúdium. Študenti si vyskúšali prácu v on-line katalógu Univerzitnej knižnice UKF v Nitre, v on-line katalógu Krajskej knižnice Karola Kmeťka v Nitre, v katalógu Slovenskej národnej knižnice v Martine a v katalógu InfoGate. Študenti sa dozvedeli, kto je to plagiátor a ako korektne pracovať s knižnými, internetovými a časopiseckými zdrojmi. Spoznali možnosti, ktoré im knižnice ponúkajú: možnosť rešerše, výpožičky, študovne, medziknižničnej výpožičky, možnosť prístupu na internet. Študenti išli do terénu a navštívili priestory Univerzitnej knižnice na Dražovskej ulici v Nitre, ktorá je modernou a plne vybavenou univerzitnou knižnicou na európskej úrovni. Pozreli si oddelenia s humanitne zameranými publikáciami (literatúra, lingvistika, kultúra, divadlo, cudzie jazyky) a zistili, ako sa stať čitateľom. V Krajskej knižnici Karola Kmeťka v Nitre ich čakali rôzne prezentácie, predstavujúce funkcie knižnice a prezentácie, propagujúce hudobné oddelenie knižnice. Vyskúšali si vyhľadávanie v knižničných katalógoch cez rôzne kľúčové slová a heslá. Cieľom realizovaného kurzu bolo pomôcť novým študentov zorientovať sa v priestoroch knižníc, ktoré sa nachádzajú v univerzitnom meste Nitra, v ich knižničných systémoch i on-line katalógoch. Cieľom bolo prakticky študentom ukázať, ako vyhľadať adekvátnu odbornú literatúru, urobiť si rešerš, požičať si knihu, napríklad, aj z Veľkej Británie. Kurz mal poukázať na nevyhnutnosť korektnej práce s informáciami obsiahnutými v publikáciách a študentov opäť raz priblížiť ku knihám, ktoré budú ich spoločníkmi počas celého nasledujúceho štúdia v Ústave stredoeurópskych jazykov a kultúr.
Druhý deň kurzu prebiehal v učebni A 112 a bol zameraný na prezentáciu tvorby seminárnych prác, ktoré sú následne prípravou na kvalitné a korektné zvládnutie vypracovania témy bakalárskej práce. Študenti sa oboznámili s platnou univerzitnou smernicou, ktorá zahŕňa informácie o správnom formálnom i obsahom zvládnutí všetkých typov záverečných prác. Kurz Ako písať seminárne práce viedol PhDr. Ján Gallik, PhD., a okrem spomenutých skutočností upozornil študentov na dôležitosť korektnej práce s odbornými materiálmi, ktoré budú používať pri tvorbe seminárnych prác, t. j. aby vždy čestne priznali, čo do svojej práce prevzali od iného autora, resp. autorského kolektívu. Druhý blok kurzu viedol Mgr. art. Štefan Timko, PhD., ktorý študentom najprv odpovedal na otázky súvisiace s Akademickým informačným systémom a možnosťami jeho využitia. Ústredná časť bloku sa venovala najvýznamnejším kultúrnym inštitúciám a podujatiam v meste Nitra. Študenti dostali informácie o možnostiach spoločenského a športového vyžitia v meste i o študentských a kultúrnych akciách, na ktorých môžu participovať ako dobrovoľníci či spoluorganizátori.
Posledný deň kurzu viedla PaedDr. Magdaléna Hrbáček, PhD., ktorá študentom prezentovala základné metódy výskumu a zrealizovala konečné vyhodnotenie kurzu, prostredníctvom dotazníkov, ktoré študenti, ako aktívni účastníci kurzu, vyplnili. Účelom dotazníka bolo získať od študentov spätnú reakciu na realizáciu kurzu i preverenie si istých vedomostí, tzn. čo si z kurzu, realizovaného počas troch dní, zapamätali.
Študenti hodnotili kurz veľmi pozitívne, pričom najviac ocenili praktický prínos všetkých informácií, ktoré im zároveň otvorili bránu do vysokoškolského štúdia.
Autori článku: Irena Lehocká, Ján Gallik, Štefan Timko, Magdaléna Hrbáček