Študijný program je v dennej forme štúdia akreditovaný v študijnom odbore Filológia. Cieľom študijného programu je pripraviť takých absolventov, ktorí disponujú dostatočne rozsiahlou filologickou, komunikačnou a kultúrnou kompetenciou. Svetové a regionálne jazykové zručnosti využíva ako nástroj myslenia a komunikácie medzi ľuďmi, ako potenciálny zdroj osobného a kultúrneho obohatenia človeka, ktorý je predpokladom aj pre ďalšie vzdelávanie. Kvalitná úroveň jazykovej kultúry je základným znakom všeobecnej vyspelosti absolventov. Študijný program poskytuje široký priestor na výskum stredoeurópskej etnicity, kultúry, literatúry, minulého a súčasného spoločenského života v zákonitých kontextových väzbách na stredoeurópske kultúrne vývinové procesy. To, že absolventi nadobudnú základné predpoklady pre interkultúrnu komunikáciu v etnicky rôznorodom prostredí strednej Európy, umožňuje im uplatniť sa v rôznych kultúrno-spoločenských inštitúciách, vo vydavateľstvách, v štátnej a verejnej správe, v hospodárskej a podnikateľskej sfére, v medzinárodných spoločnostiach a v mimovládnych organizáciách. Študijný plán, ktorý tvorí filologická príprava a štúdium humanitných a spoločenských kontextov, je zostavený v súlade so stratégiou multidisciplinárne pripravených odborníkov, ktorí disponujú aj dostatočným poznaním stredoeurópskeho kultúrneho areálu i (cudzo)komunikačnými kompetenciami ako podpornými mechanizmami či nástrojmi rozvoja cezhraničnej spolupráce vo viacerých oblastiach (podpora spolupráce, podpora a rozvoj stredoeurópskej tvorby, spolupráca v oblasti cestovného ruchu, výskumných aktivít a pod.).
Stredoeurópske areálové štúdiá (Mgr.)
Študijný program je v dennej forme štúdia akreditovaný v študijnom odbore Filológia. Cieľom študijného programu je pripraviť takých absolventov, ktorí disponujú dostatočne rozsiahlou filologickou, komunikačnou a kultúrnou kompetenciou. Svetové a regionálne jazykové zručnosti využíva ako nástroj myslenia a komunikácie medzi ľuďmi, ako potenciálny zdroj osobného a kultúrneho obohatenia človeka, ktorý je predpokladom aj pre ďalšie vzdelávanie. Kvalitná úroveň jazykovej kultúry je základným znakom všeobecnej vyspelosti absolventov. Študijný program kladie dôraz, aby absolventi nadobudli kompetencie všeobecného charakteru ako komunikačné kompetencie v slovenskom i minimálne v dvoch cudzích (svetovom i regionálnom) jazykoch, sociálne, občianske, osobnostné i emocionálne kompetencie, mediálnu i environmentálnu gramotnosť, ale aj špecifické kľúčové kompetencie ako organizovanie a plánovanie prác, schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť za ne zodpovednosť, podnikavosť, tvorivosť. Z motívov vedúcich k posilneniu stredoeurópskej – v užšom ponímaní vyšehradskej – spolupráce je dôležité posilňovanie spoločného kultúrneho povedomia. Práve uvedený trend sa premietol do špecifickosti študijného programu, keďže príprava absolventov, ktorí svojím pôsobením v kultúrnej, vydavateľskej, mediálnej a „jazykovo-korektorskej“ sfére môžu efektívne ovplyvniť autoimage, ale aj prezentovať hodnoty regiónu smerom k ďalším nadnárodným zoskupeniam. Študijný plán, ktorý tvorí filologická príprava a štúdium humanitných a spoločenských kontextov, je zostavený v súlade so stratégiou multidisciplinárne pripravených odborníkov, ktorí disponujú dostatočným poznaním stredoeurópskeho kultúrneho areálu i (cudzo)komunikačnými kompetenciami ako podpornými mechanizmami či nástrojmi rozvoja cezhraničnej spolupráce vo viacerých oblastiach (podpora spolupráce, podpora a rozvoj stredoeurópskej tvorby, spolupráca v oblasti cestovného ruchu, výskumných aktivít a pod.).
Stredourópske areálové štúdiá (PhD.)
Študijný program je v dennej i externej forme štúdia akreditovaný v študijnom odbore Filológia. Študijný program v súlade so svojím názvom podporuje kľúčové priority vyšehradskej spolupráce – rozvíjanie povedomia o stredoeurópskej identite, prezentácie kultúrneho a literárneho dedičstva, odkazu a hodnôt regiónu V4, rozvoj spolupráce v kultúrnej oblasti i presadzovanie záujmov regiónu V4. Cieľom študijného programu je pripraviť takých absolventov, ktorí disponujú dostatočne rozsiahlou filologickou, komunikačnou a kultúrnou kompetenciou nevyhnutnou pre inovácie a originalitu vo výskume. Z motívov vedúcich k posilneniu stredoeurópskej – v užšom ponímaní vyšehradskej – spolupráce je dôležité posilňovanie spoločného kultúrneho povedomia. Práve uvedený trend sa premietol do špecifickosti študijného programu, keďže príprava absolventov, ktorí svojím pôsobením na vysokej škole alebo v akadémiách vied môžu efektívne ovplyvniť autoimage, ale aj prezentovať hodnoty regiónu smerom k ďalším nadnárodným zoskupeniam. Študijný plán, ktorý tvorí filologická príprava a štúdium humanitných a spoločenských kontextov, je zostavený v súlade so stratégiou multidisciplinárne pripravených odborníkov, ktorí disponujú dostatočným poznaním stredoeurópskeho kultúrneho areálu i (cudzo)komunikačnými kompetenciami ako podpornými mechanizmami či nástrojmi rozvoja cezhraničnej spolupráce vo viacerých oblastiach (podpora spolupráce, podpora a rozvoj stredoeurópskej tvorby, spolupráca v oblasti cestovného ruchu, výskumných aktivít a pod.).